המנצח בבחירות בעיראק: יהודים יכולים לחזור לחיות כאן

    מוטי סבן No Comments on המנצח בבחירות בעיראק: יהודים יכולים לחזור לחיות כאן

    איש הדת השיעי מוקדתא -סאדר נשאל בראיון לכלי תקשורת עיראקי, האם יהודים יכולים לחזור להתגורר בעירק? מוקתדא לא פסל את הרעיון והשיב: "הם יוכלו לחזור, אם יראו נאמנות לאומה העיראקית".

    15:40
    28.05.24
    יונת קפלן No Comments on אימו של נוה לקס הי"ד: בוחרים לחיות בכל יום מחדש, זה קשה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מוקדתא א-סאדר איש הדת השיעי, הוא איש עצמאי בדעותיו, מקורי, עם דפוסי חשיבה שונים מאיש דת מוסלמי סטנדרטי, הוא בן דת השיעית אך מתנגד בנחרצות לאחותו הגדולה איראן ולמשטר האייתולות והתערבותם הפנימית בעיראק. מצד שני הוא גם נגד ארה"ב והמעורבות שלה בעיראק. לאחרונה הוא התבטא באופן חסר תקדים לגבי סוגיית יהודי עיראק הוא הודיע כי יתמוך בשיבתם של יהודים לעיראק.

    איש הדת מוקדתא א-סאדר נשאל על ידי כתב של הטלוויזיה העיראקית במהלך ראיון עימו האם הוא יסכים לרעיון של שיבת יהודי בגדד ועיראק כולה חזרה למדינה? בעיקר ההתייחסות ליהודי עיראק שעזבו את המדינה בשנות ה-50.

    מוקתדא א-סאדרר השיב: "הם יוכלו לחזור, אם יראו נאמנות לאומה העיראקית".

    בשנות ה-40 ואף לפני כן הייתה קהילת יהודי עיראק מונה למעלה מ-200 אלף איש. חברי הקהילה החזיקו במשרות בכירות בכלכלה בבנקאות ובמסחר, יהודים רבים הקימו אימפריות של עסקים משגשגים, אך ברגע שהוכרז על הקמתה של מדינת ישראל הכל התהפך.

    החלה רדיפת יהודים אכזרית שבשיאה ארעו אירועי "הפרהוד" האכזרים בהם נרצחו 174 יהודים אלפים נפצעו נבזזו על די הפורעים הערביים חלקים על ידי שכניהם הקרובים.

    מאז החלו גלי העלייה בעיקר לישראל, בעיראק נשארה מאז קהילה יהודית קטנה שרובם נמנו על הדור ההמבוגר, נכון להיום לא נותר יהודי אחד בעיראק מאותה קהילה מפוארת וכנראה שגם לא יחזרו יהודים אליה יותר.

    בשנים האחרונות החלו אינטלקטואלים מוסלמים חילונים לפרסם מאמרי דעה בהם הם מבכים את  עזיבת יהודי עיראק ועל המכה לכלכלת המדינה בעקבות כך, הם אף הציעו להחזיר ליהודים את האדמות והבתים שנגזלו מהם בעלותם לארץ ישראל בתקווה שזה ייתן להם תמריץ לחזור חזרה אל עיראק.

    מוקתדא א-סאדר ניצח ברוב גדול בפרלמנט העיראקי, הוא אינו יכול לכהן כראש ממשלה מכיוון שאינו היה ברשימת המפלגה, אך הוא צפוי לנרכיב אץ הממשלה ועל פיו ישק דבר בפוליטיקה העיראקית מהיום.

     

     

     

     

     

     



    0 תגובות